ARC Recenze: Královna Tearlingu / Vychází 13.10.2014

Název originálu: Queen of Tearling
Série: (Plánovány jsou tři díly)

Autor: ERIKA JOHANSEN

Počet stran: 432
Nakladatelství: YOLI

Vydání: 13.10.2014
Za sedmero horami a sedmero řekami se rozléhá království zvané Tearling. Po dlouhá léta mu vládla moudrá hloupá žena, která si dovolila nečekaně zahynout. Katastrofa. Právoplatný dědic, vlastně dědička, byla tedy z nařízení již mrtvé královny odsouzena k tomu, že svou mamču nikdy nepozná, vyroste v tajnosti a až jí bude sladkých 19 let, usedne na trůn. Tam si zatím hřeje dupku její strýček, typicky chamtivý a zbabělý šlechtic, co rád ženy, víno a sýr (dobrá, sýrem si nejsem tak jistá). A podobá Bobkovi, kterému se taky z vyhřátého klobouku nechtělo. Jeho vladaření se však blíží ke konci, protože z Kelsey vyrostla velká holka připravena spravedlivě vést svůj lid..

..ale otázka zní ... dožije se korunovace?

•••••••••
Le Knižní Trailer
 •••••••••

Kelsea je opravdu velice zajímavá postava, a to hlavně proto, že nenaplňuje ideál dívky patřící do královského rodu. Položte sami sobě otázku, jak byste si někoho takového představili? Určitě ne jako docela ošklivou a lehce oplácanou holku, co by MISS Tearling nikdy nevyhrála. Jako vážně! Mastí se jí vlasy! Skandál. Ale neděste se, stejnou měrou, jakou ztratila na půvabu, získala na inteligenci. Zajistit si důvěru královské gardy i poddaných totiž není žádná hračka, když jste navíc dnem i nocí ohroženi na životě! Ehm.. Jen se snažím naznačit, že chvílemi měla panovačné choutky, za které bych ji ráda hodila z okna té nejvyšší možné věže, ale jinak .. sympatická hrdinka. Sice se s ní neztotožňuji, ale můj respekt si získala. Chápu, že její velké skutky se zapíšou do kronik Tearlingu. Bude ta jako Pravá královna, jako ta, co měla náhrdelník s kouzelným safírem.

Pro turisty..
Prašné cesty, lučišníci, jízda na koních, královské audience, MAGIE, bitky o trůn a jiné krutosti odpovídající té době - například lidská loterie. Vylosovaný vyhrává okamžitý zájezd do sousední země zla - Mortmese, bohužel bez cesty zpět. Říkáte si .. přiměřená cena za mír z dávných dob? Dobrá, dobrá .. jenže tohle se odehrává v budoucnosti. Ano, Královna Tearlingu je, i přes své historické přestrojení, jednou z nejoriginálnějších dystopií, se kterou jsem se setkala. Co jen se mohlo stát, že se lidé od počítačů vrátili k darům ve formě hlav napíchlých na kůly?

„Je nabodnutá na šestimetrovém kůlu, hluboko zakopaném, takže se k ní dav nemůže dostat, leda by si donesli rýče. Je v dokonalém stavu, paní; někdo ji napustil fixativem, aby neshnila.“

V průběhu čtení mi hlavou lítalo "ajajajaj", protože jsem měla pocit, že knize něco chybí. Akce bez akce. Podraz bez námahy. Dialogy bez hloubky. Proč mě autorka nenutila přemýšlet? Proč to většinu vyzradila? Proč? Proč? Proč? Možná se jí nechtělo vymýšlet nic složitějšího a možná .. třeba .. to složité je a já to zatím neodhalila (této variantě nefandím). Ale to, co bych OPRAVDU vědět chtěla, mi Erika Johansenová nepoví a všechno utne v nejlepším, jak typické. Mám totiž tolik teorií, co by mohlo být dál, že se mi z toho hlava motá. Může to být jen lepší! A proto říkám, .. joo-oo, fajn počteníčko!

Je pravda, že mé očekávání bylo jinde .. něco ve stylu Hraničářova učně od Johna Flanagana by mě potěšilo víc, ale když se to vezme kolem a kolem, bavilo mě to, fakt že jo. A vás taky bude. Jen nedoufejte v příliš velkou literární bombu...

A přestože se první kniha trilogie točí převážně kolem dění v jádru Tearlingu - místní zrady, podvody a rebelismus - lze pozorovat i širší záběr příběhu, zdroj opravdového zla, chladnokrevnou a krutou Rudou královnu, které je taky chvíli vypravěčem. Věřím, že se v dalších dílech dočkáme opravdové války. Ne jen krvavých náznaků a schromažďování zásob.
Ne.
Chci odpovědi na své otázky, chci válku a chci, aby vyhrálo ZLO.

Co myslíte, splní mi paní autorka přání? :D