pátek 19. září 2014

ARC Recenze - Já, Poutník | Věříte v dokonalý zločin?

Název originálu: I Am Pilgrim
Série: Pilgrim (#1)

Autor: TERRY HAYES

Počet stran: 760
Nakladatelství: Knižní klub

 Vychází 26. 9. 2014 !!!

GoodReads: 4.23 / 8,355 ratings

Bylo, nebylo ... stal se zločin! 
Žena zavražděná v hotelu na Manhattanu..
Mladá žena ve vaně je absolutně k nepoznání – tři dny, které strávila ponořená v kyselině, zlikvidovaly všechny její obličejové rysy. Předpokládám, že to také bylo účelem – ten, kdo ji zabil, navíc zatížil její ruce telefonními seznamy. Kyselina rozpustila nejen otisky prstů, ale prakticky všechny záprstní kůstky pod nimi.


No a pak se stal ještě jeden.. v jiném čase, na jiném místě.
Otec veřejně sťatý pod palčivým sluncem v Saúdské Arábii a syn, jenž přihlížel.
...naposledy otce uvidí, jak klečí na mramorové desce, kolem se už budou slétat bzučící mouchy a stříbrný meč zmizí v rudé spršce.

A další...
Muž ze syrského výzkumného ústavu, kterému někdo zaživa...
„Vyoperuju vám oči,“ oznámil.

Ne, fakt to není vše..
Ohořelé ostatky...
..v horách Hindúkuše, tři nevinní lidé že jsou mrtví a jediný podezřelý, osoba, o níž nikdo neví nic bližšího, že uprchl a nepochybně se ztratil v některé ze sousedních arabských zemí, které ve svém souhrnu čítají přibližně čtyři sta milionů obyvatel.

Samozřejmě nesmí chybět:
Plán spáchat děsivý zločin proti lidstvu…
„To znamená, že nemáme žádnou obrannou linii,“ konstatoval prezident.

Kamera - Akce..
Jediný člověk, který může dát smysl nesmyslnému je..
„Vypravíte se tam v přísném utajení. Jen my tři budeme vědět, kdo jste a jaké je vaše poslání.“
„Budeme potřebovat nějaké jméno, něco, podle čeho vás poznáme,“ dodal prezident. „Máte nějaký návrh?“

„Poutník,“ odpověděl jsem tiše.

•••••••••••••

Až neuvěřitelně dlouhou dobu jsem přemýšlela, jak vůbec napsat toto povídání o Poutníkovi (z pohledu čtenáře) tak, abych nezkazila chuť jiným tím, že vyzradím příliš. Závěr je jednoduchý. Co se týče děje, neposkytnu víc informací, než je výš. Kombinace úryvků z knihy a anotace. Neřeknou vůbec nic a přesto úplně všechno. Tak je to správně, tak je to dokonalé, tak je to fér.

Jméno Terry Hayes rozhodně není neznámé, úspěch slavil třeba za scénáristickou práci na snímku Z Pekla s Johnnym Deppem v hlavní roli. Jako producent se podílel na spoustě dalších filmů, ale knihu má zatím jen jednu. (Po obrovitáááánském nadšení se pustil do dalšího dílu, hurray!)

Jeho debut je nejsladší třešnička na dortíku podávaném v pomyslném knižním thrillerovském nebi. Já, Poutník probudil v nás, nadšených čtenářích, něco nevídaného a to i přesto, že se jedná o bichlu jak.. [doplňte si sami dle uvážení, mě napadají 4 možnosti a ani jedna není vhodná pro publikaci :)].

760 stran .. 760 stran .. I to se dá přečíst za jeden den, abyste věděli.
Prvních 250 je kritických, ale nějak se děj psaný na tolika úrovních rozjet musí, ne? A co jako, že jsem chvíli neměla tušení, která bije, a že mi nic nedávalo smysl? Přesto jsem hltala slovo po slově, větu po větě! Už tehdy, na samém začátku své vlastní pouti, jsem věděla, že Poutníkův příběh MILUJU. Zmatená ale zamilovaná, jop.

 
Když mi v hlavě blikla první žárovečka *Hle - nápad* nebo spíš něco jako *oooo-tak-by-to-mohlo-dopadnout*? To jsem předváděla kouhoutí taneček po celém pokoji. HeHe. Samozřejmě, pravdu jsem neměla ... (facepalm). Jak bych ji taky mohla mít, že. Autor je šílenec a génius, kdežto já.. jsem jen já.

Ehm..
Jisté věci, věty, odstavce.. možná bych to mohla popsat jako "moudra", se mi vryly hluboko do paměti. Třeba...
Na dno džbánu nasypou oříšky a všelijaké další laskominy, na nichž si opice rády pochutnávají. V noci pak opice sleze z koruny stromu a strčí pracku do dlouhého hrdla. Nabere si dobroty a sevře prsty v pěst. Pracka je tím pádem příliš velká na to, aby proklouzla úzkým otvorem zpátky, a opice je v pasti. Ráno vesničané přijdou a praští ji do hlavy.

Tutorial pro pokročilé!
Jste začínající kriminálník? Chybí vám doladit jen pár detailů, abyste měli na svědomí "dokonalý zločin"? No, tuš.. Já, Poutník je kniha přesně pro vás! Nekonečný proud inspirací pro zametávání stop v různých odvětvích padouštví. Otvírání sejfu, politické hrátky, mučeníčko na sto způsobů, vraždy, za které se nezatýká...


Snad vás mé povídání dostatečně připravilo na pusu otevřenou dokořán (doufám, že mi do úst nevletěla nějaká moucha - blééé), padající oči z důlků a příběh, který vás po dočtení zanechá v paralyzovaném stavu! A až budete mít ráno fialové kruhy od nevyspalosti, nasadím výsměšný úšklebek a budu doufat, že si nikdo nevzpomene, jak jsem Poutníka prožívala JÁ.

Na závěr..
Mám jednu otázku.. 
Věříte v dokonalý zločin?
Já ANO. 
Teď už ano.


•••••••••••••••••••••
Tímto bych chtěla poděkovat za poskytnutý recenzní e-book ...
Knihu si můžete objednat ZDE




2 komentáře:

  1. Sakra, tohle bude asi vážně dobrý. Ty umíš tak hezky navnadit.. No dobře no, píšu si na svůj už tak nekonečný seznam :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ASI? V tomhle světě ASI není.. Poutník prostě dobrý JE a buď se ti líbit bude nebo ne. Nic mezitím neexistuje...

      btw.. strč to ale někde do vrchních příček toho nekonečného seznamu, hm? :D
      A jo.. děkujínkuju za pochvalu.. Q.Q

      Vymazat