pondělí 11. srpna 2014

Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel

Název originálu: .. neskutečně dlouhý!
(Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann)

Série: ---
Autor: JONAS JONASSON
Počet stran: 400
Nakladatelství: Panteon
Vydáno: Září, 2012
GoodReads: 3.80 / 52,993 ratings

Nedávno se mi do rukou dostala kniha, která ve mě nechala něco, co už se dlouho jiné nepodařilo. Bylo to něco neidentifikovatelného. Jakýsi pocit štěstí? Možná. Měla jsem chuť zbaštit kilo caramelové zmrzliny Carte D'or (toto není reklama) a pak si stoupnout do fontány jen v plavkách a tančit tam na hlavě. Ano, takhle ta kniha působila, jako by ke mně promlouvala: "Kačenko, udělej něco šíleného.." a já měla chuť poslechnout! Prostě nechápu! Netuším, jak jsem se takhle mohla zamilovat. Zamilovat do týpka, který skáče z okna a je přesně o 84 let starší než já.


Ale Alan Karlsson nikdy o ničem dlouho nedumal. Takže sotva mu ten nápad projel hlavou, stařec otevřel okno svého pokoje v přízemí domova důchodců v sodermanlandském Malmköpingu a vylezl na záhon. Tenhle manévr mu dal zabrat a není divu, protože Alan se právě ten den dožil sta let. Za necelou hodinu měla ve společenské místnosti domova vypuknout narozeninová oslava. Měl se jí zúčastnit sám starosta. A reportérka místních novin. A všichni ostatní staříci a stařenky. A celý personál v čele se zlou sestrou Alicí. Objevit se na ní nehodlal pouze sám oslavenec.

Je ohromující, co dokáže jedna kapitola. V tomto případě spíš KAPITOLKA! Ano, toto je úplný úvod celé knihy, něco okouzlujícího, neco, co budí rozruch. Tímto se otevřelo jedno neuvěřitelné dobrdružství.. Děda, co se ani zdaleka necítí na nějakých blbých sto let. A že s tím každý nadělá. Co jako, že má vrásčitou pleť? Dělat reklamu na krém "proti vráskám" už stejně nebude. Dobře si uvědomuje, že na stará kolena nesmí zkysnout někde v péči otravných bab, které mu nechtějí dovolit ani pořádnou štamprlu. A tak.. no.. samozřejmě, že propadne rebelismu. Vždyť to je přece jasné (co jiného by taky mohl dělat?)... Útěk a krádež kufříku, v němž je (čirou náhodou) padesát milionů peněz. Ach.. Dámy a pánové - TO JE JEN ZAČÁTEK!!!

Pouhých několik vteřin poté, co za sebou mladík zavřel dveře záchodu, totiž před vchod terminálu přijel autobus číslo 202. Alan se podíval na autobus a pak na kufr, potom znovu na autobus a pak znovu na kufr. Určitě má kolečka, řekl si. A tady je pásek, za který se dá táhnout. A tak Alan překvapil sám sebe, když učinil – dá se přece jenom říct – pozitivní rozhodnutí.

Ale jistě, v průběhu celého příběhu se seznamujeme s celým životem Alana Karlssona, s čímž možná souvisí pro někoho nudné politické tahanice, které k tomu ale patří! Alan je muž slova. Činí se, kde může a jen kdybyste nevěděli, jak to OPRAVDU bylo s tou taškařinou kolem Einsteina, no, v těchto čtyři sta stránkách se to zaručeně dozvíte. Tomu říkám život. A jo, jetě výbušniny - hodně výbušnin... :D :D

"Je tak, jak je, a bude tak, jak bude."

Suše suchý švédský humor provází snad každý řádek. Miluju ho. Přestože se tam prakticky objevuje jedna mrtvolka za druhou, je to podáno takovým způsobem, že i nejvíc nejmravnější člověk na světě bude muset skrývat výtlem pod vousy! Dokonalé. Myslím, že taťka ze mě musel být na nervy, když jsem se smála na noční cestě do Chorvatska jako malý cvok, když..jedné milé slonici s ještě hezčí zadnicí posloužil jako stolice jeden chlápek velice. 

Poučení? 
Pamatujte jednu věc, je slušné odpovídat starým lidem.  
A to, i když vaše srdce nebije.

Aspoň zpočátku to má nehorázné grády! Pak to trochu kolísá a pokulhává a konec už není tak boží (proto nemůžu dát plný počet hvězdiček), ale přesto jsem si odnesla tolik!! Přála bych si, aby můj děda byl jako Alan Karlsson. Jako Stoletý stařík, který vyskočil z okna a zmizel. Prosím Ježíšku? 

A jo.. mám tu jeden moderní song, který na Stoletého staříka dokáže perfektně naladit..!
Co víc říct? .. 
Prostě doporučuju všemi devíti ohryzanými nehty! :D

5 komentářů:

  1. Starček bol moc fajn. Ale Analfabetka ešte omnoho lepšia :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hej, na Analfabetku se chystám. první jsem ale chtěla zmáknout Staříka. Nečekala jsem, že na mě udělá takový dojem. :)

      Vymazat
  2. Na tuto knihu už jsem jednu recenzi četla, ale musím řít, že mě moc neláká...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmm.. tak ještě pár nadšených recenzí a určitě podlehneš! :)

      Vymazat
  3. Viděla jsem film a bylo to docela zajímavé :) Od autora jsem četla Analfabetku a to bylo docela příjemné, oddychové čtení.

    OdpovědětVymazat